tisdag 11 maj 2010

Livet är farligt

...men man kan ju försöka gardera sig. Det gör i alla fall amerikanska företag så mycket som möjligt. Det farliga för dem är att bli stämda i domstol med abnormt stora skadeståndskrav när någon skadat sig på eller med deras produkter. Allt jag kan om rättssystemet här lärde jag mig antagligen via Lagens Änglar på 80-talet, så jag har väl ingen vidare koll, men något verkar snett med den legala ansvarsfördelningen när en grundreaktion om något händer är: Sue them! I alla fall får det ibland smått humoristiska, ibland irriterande inslag för alla "vanliga" konsumenter. Mest handlar det om olika typer av ofta opåkallade varningstexter. Några exempel:

- Caution, hot content - klassikern på alla kaffepappersmuggar (och de är många...)
- Night riding is dangerous - text på ramen till min nya cykel.
- Small children may drown if bucket filled with water - text på spann med tennisbollar i sportaffären.

För att inte tala om alla gula koner som varnar för hala golv trots att de tvättades för flera timmar sedan. Vi borde kanske sätta ut koner på trottoaren utanför vårt hus - enligt lagen är vi ansvariga om någon skulle halka och bryta benet där (rättsskydd ingår dock i hemförsäkringen av denna anledning, men man kan aldrig vara säker...) Men men. Det värsta med detta är kanske att det förstärker bilden av att gemene amerikan är rätt puckad. Egentligen är det rättssystemet som är det. Men det kan bli bra TV.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar